Please enter a search term:

  • Omkostninger til den digitale konvertering:

    Hvad koster den digitale konvertering dig? Vi har opdelt det for dig ved hjælp af dette beregningseksempel. Det lover vi dig: Vi holder os inden for det budget, som du aftaler med os.

    Få mere at vide her!

Hvad koster det at lade et bureau oprette et websted?

Det er naturligvis ikke muligt at give et generelt svar på dette spørgsmål. Ikke desto mindre kan omkostningerne til et hjemmesideprojekt med et bureau vurderes ret godt på forhånd på baggrund af nogle få nøglepunkter.

I det væsentlige afhænger omkostningerne af, hvilken type websted du har i tankerne. Som regel skal du kun forvente relativt lave omkostninger, hvis du kun har brug for en blog. En typisk internettilstedeværelse for virksomheder ligger i mellemklassen med hensyn til udgifter. Herefter følger e-handelsområdet og medlemsområdet. Øverst på omkostningsskalaen ligger webappen. Denne graduering skyldes primært kompleksiteten af det respektive projekt og de dertil hørende udgifter til penge, tid og knowhow. Jo flere af disse ressourcer der er til rådighed i virksomheden eller jo flere ressourcer virksomheden selv stiller til rådighed, jo billigere er det at realisere et websted. Her gælder princippet om intern ydelse.

For hvis man har den relevante knowhow i huset og også kan afsætte den til et sådant projekt, er det naturligvis ikke nødvendigt at lade et bureau stå for programmeringen af det nye websted. Derimod kan du have brug for støtte med hosting, strategisk korrekt online markedsføring eller integration af tredjepartssystemer. Et godt bureau vil tilbyde dig præcis den støtte, du har brug for for at opnå maksimal succes med dit websted.

Nu har du allerede et groft overblik over omkostningerne ved oprettelse af et websted af et bureau. I det følgende kan du læse om de enkelte faktorer, der bestemmer, hvor meget du skal betale i sidste ende, hvilke løbende omkostninger du kan forvente og andre vigtige fakta om emnet.


Din egen webdesigner, freelancer eller et internetbureau?

Meget få virksomheder har en webdesigner internt. Som regel er det ikke værd at hyre en sådan specialist til et hjemmesideprojekt.

Det første og mest omkostningseffektive alternativ til en intern webdesigner er at hyre en freelancer. Ofte har du dog brug for mere end blot en designer til at skabe hjemmesidens grænseflade. Du har også brug for en programmør til at skabe vigtige funktionaliteter og en ekspert i online markedsføring for at sikre, at dit websted virkelig fungerer med succes for dig på lang sigt. I den forbindelse er det vigtigt, at du selv har erfaring med projektledelse og/eller viden om brugervenlighed, brugeroplevelse, SEO osv. eller at du har tilsvarende specialister i dit team. Mange freelancere programmerer strengt efter kundens specifikationer - men strategien bidrager du som kunde med. Planlæg altid et lavt firecifret beløb til dette.

Hvis du lægger vægt på en omfattende rådgivning, er et bureau det bedre valg. Der arbejder webdesignere, programmører og online marketingfolk sammen om dit webprojekt. Her vil dine krav blive registreret præcist, du vil blive vist, hvad der er muligt og nødvendigt, og til sidst vil de professionelle koordinere de enkelte arbejdsskridt på en sådan måde, at du opnår et maksimalt brugbart resultat på den mest effektive måde.

Og hvad koster en professionel hjemmeside, som du bestiller hos et bureau? Investeringen kan godt løbe op i et femcifret beløb, og i tilfælde af en web-app kan den endda nå op på et sekscifret beløb. Læs videre for at finde ud af, hvad omkostningerne er i detaljer. Men først et par ord om, hvordan du vælger den rigtige udbyder.


Faktorer, der påvirker omkostningerne

Lad os nu se på de faktorer, der har indflydelse på omkostningerne ved at oprette et websted. I særlige tilfælde kan det godt være, at der kommer andre omkostninger til. Du bør dog næsten altid overveje følgende punkter.

  • Individuelle behov

Først og fremmest afhænger det meget af, hvad du har brug for, og hvor dyrt din hjemmeside egentlig bliver. Vi har allerede givet dig en grov orientering i begyndelsen af denne artikel: Klassificeringen spænder fra blog til web-app. Derimellem er der dog stadig et stort spillerum eller nogle must-have-nødvendigheder for specifikke hjemmesidemål, som kan betyde højere priser.

Som tommelfingerregel gælder det, at jo mere kompleks et website skal være, jo dyrere bliver det. For at holde udgiften så lav som muligt og stadig opnå størst mulig succes, bør du tænke dig grundigt om og besvare følgende spørgsmål:

  1. Hvilke fordele skal webstedet have for min virksomhed og for brugerne?
  2. Hvad er virkelig nødvendigt for at nå disse mål?
  3. Har du allerede et corporate design?

Corporate design er meget vigtigt for din virksomheds genkendelsesværdi. Anerkendelsen skal allerede være givet, så din tilstedeværelse på internettet faktisk forbindes med din virksomhed.

Desuden fremmer et tilsvarende ensartet virksomhedsudseende dannelsen af et brand og kundernes accept af virksomheden. Dette fører til gengæld til en væsentlig større chance for at købe igen eller identificere sig med dine produkter, visioner, værdier osv.

Hvis der også skal udarbejdes et corporate design til hjemmesiden, er dette naturligvis forbundet med ekstra omkostninger.

  • Hvilke sikkerhedsforanstaltninger skal der træffes?

Afhængigt af typen af websted er forskellige sikkerhedsstandarder vigtige. Generelt skal kommercielle websteder have tilstrækkelig kryptering.

HTTPS-kryptering med et tilsvarende SSL-certifikat er alene af denne grund obligatorisk. Dette skyldes, at browsere advarer de besøgende om websteder, der ikke er tilstrækkeligt beskyttet. Dette ville naturligvis kaste et dårligt lys over din virksomhed.

I tilfælde af en netbutik går kravene endnu en smule længere. Her skal der lægges særlig vægt på sikre betalingsmetoder og DSGVO-kompatibel databeskyttelse.

  • Installation af softwaren

Et CMS skal først installeres på et webhotel, før det er tilgængeligt. Dette sker normalt stort set automatisk. Der er ingen ekstra omkostninger.

Opsætning af systemet eller tilpasning af det til dine behov som slutbruger sker dog ikke uden din indgriben.

Et godt bureau vil også sikre optimal brugervenlighed i backend, hvilket i bund og grund betyder, at særligt vigtige funktioner skal gøres hurtigt tilgængelige. Beregn den individuelle indsats her.

  • Hvor er stedet for hosting?

Hostingudbydere findes i massevis. Priserne er meget forskellige. Hjemmesiden kan hostes særligt billigt, hvis der er egne webservere til rådighed. I de sjældneste tilfælde er disse forudsætninger dog givet.

Servere fra dit webbureau er det optimale alternativ. Her får du som regel præcis de ydelser, du virkelig har brug for, og du betaler ikke for forskellige pakkefunktioner, som egentlig er ubrugelige for dig - som det ofte er tilfældet med eksterne hostere.

  • Er det nødvendigt at integrere kontakt- og kommunikationsmuligheder?

At alle tilgængelige kontaktdata skal være tilgængelige på et fremtrædende sted på hjemmesiden har ikke længe været et spørgsmål. Direkte kommunikationsmuligheder forventes også i stigende grad af (potentielle) kunder i dag.

Hvis dette er tilfældet med din målgruppe, bør du have tilsvarende funktioner som livechat, chatbot, chatbot, videochat osv. integreret. Valget af kommunikationskanaler afhænger af de præferencer, som dine typiske besøgende har. Eller også af dit krav om at skille dig ud fra dine konkurrenter.

  • Hvilken slags multimedieindhold er en del af webstedet?

En af de vigtigste succesfaktorer for websteder i dag er at tilbyde indhold med værditilvækst. På den ene side er det nødvendigt at skabe fremragende multimedieindhold med interaktionspotentiale.

På den anden side er det også nødvendigt at skabe de optimale miljøer eller steder for dette indhold. Begge dele er forbundet med betydelige omkostninger.

  • Skal SEO gennemføres samtidig?

(Potentielle) kunder søger i dag normalt først efter løsninger på nettet, når de har et problem eller et ønske. Google er ofte den første kontakt, så et nyt websted bør allerede fra starten have de ideelle forudsætninger for en god findbarhed i Google-ranglisten.

Selv om SEO er forbundet med ekstra omkostninger, har det også en høj økonomisk relevans.

  • Er det nødvendigt at tilslutte systemer fra tredjeparter?

Det er ofte endda absolut fornuftigt at forbinde sin egen hjemmeside med andre systemer.

F.eks. kan støtte til forespørgsler via en chat, der er integreret i webstedet, tilbyde særlig målrettet støtte, hvis et CRM-system (Customer Relationship Management) er integreret. Eller marketingautomatisering kan tilsluttes for at gøre leads til kunder uden stor indsats, men med maksimalt udbytte.


Hvad er de løbende omkostninger til vedligeholdelse af webstedet?

Ud over engangsudgifterne til opsætning af CMS, webdesign, integration af tredjepartsapplikationer osv. er et websted næsten altid forbundet med løbende omkostninger.

  • Udgifter til domænet

Domænet er grundlæggende set adressen på dit websted. Domæner er normalt genstand for en lejeaftale.

  • Udgifter til hosting

Der er også udgifter til leje af de servere, som dit websted er hostet på. Disse omfatter den energi, der er nødvendig for at drive dem, og regelmæssig vedligeholdelse.

  • Online markedsføring

Et websteds fulde potentiale kan kun udnyttes fuldt ud gennem online markedsføring.

Dette er et typisk eksempel: Hvis du ønsker at forbedre dit websteds placering for at overbevise flere kunder om dit websted, skal du foretage målrettet søgemaskineoptimering (SEO). Sandsynligheden for, at dit websted vil synke i nettets uendelighed uden en passende optimering, er faktisk meget stor. Generelt er online markedsføring en kontinuerlig proces. Så der er altid omkostninger involveret.

  • Vedligeholdelse og support:

Dit websted skal holdes teknisk opdateret. Kun på den måde vil den være funktionel og sikker på lang sigt. For at minimere risikoen skal du bruge støtte fra en professionel tjenesteudbyder.

  • SSL-certifikater

Et SSL-certifikat er ofte inkluderet i hosting. Betalte SSL-certifikater eller TLS-certifikater giver dog især mening ved følsomme data og processer. Ud over de typiske og ofte gratis domænevaliderende certifikater findes der også certifikater, som gør det muligt at identificere en organisation.


Udgifter til webudvikling af CMS, online shops & Co.

CMS-systemer (Content Management Systems) og online shops er gratis tilgængelige som open source-systemer. Så du tror måske, at omkostningerne til webudvikling af content management systemer, online shops, webapplikationer, apps & co. ikke koster mange penge, ikke sandt?

Der er forskellige opgaver forbundet med opsætning af et content management system. Det er op til dig, hvilke opgaver du selv tager på dig, og hvilke du får udført af tredjepart:

  • Først skal du installere redaktionssystemet eller webshoppen på en webserver. Og det er netop på dette punkt, at mange allerede når deres tekniske grænser. Mange hostingudbydere tilbyder disse open source-applikationer forudinstalleret på deres servere. Med få klik kan indholdsstyringssystemet eller onlineshoppen være i gang med et par klik.
  • Designet af applikationen er endnu ikke klar. Du skal derfor selv oprette skabelonerne til startsider, oversigtssider, kategorisider, detailsider osv. Til dette har du normalt brug for teknisk knowhow og erfaring med HTML, CSS, PHP, Java & Co.
  • Ønsker du at tilpasse dit content management system eller din online shop? Så har du brug for endnu mere viden om HTML, CSS, PHP, Java & Co.

Og det er netop her, at webbureauer kommer ind i billedet. De er specialister på dette område og tilbyder opsætning eller webudvikling af webapplikationer som en service. Og det har en pris.

Hvilke omkostninger er der tale om?

Det afhænger naturligvis af dine behov, hvilke omkostninger du vil få. Er du interesseret i at tilpasse eller opbygge et eksisterende system fra bunden? Ønsker du at få gennemført dine individuelle krav til systemet? Alle disse faktorer kan have stor indflydelse på typen og størrelsen af omkostningerne til udvikling af hjemmesider.


Udvikling af et websted med et digitalt bureau

De vigtigste trin i processen

Endelig har vi opsummeret for dig (i forenklet form), hvordan et typisk hjemmesideprojekt forløber. Det er vigtigt at kende denne proces for at kunne vurdere omfanget af projektet og den tid og arbejdskraft, der er involveret.


Vi hjælper dig gerne med at gøre din online tilstedeværelse konkurrencedygtig og fremtidsorienteret:

  • Hvordan er din hjemmesides position i forhold til dine stærkeste konkurrenter? Vi udfører et gratis TYPO3-opgraderingstjek og definerer sammen med dig et succesorienteret mål.
  • I den forbindelse rådgiver vi dig med vores omfattende knowhow inden for emnerne brugeroplevelse og brugervejledning på din hjemmeside. På denne måde kan vi hjælpe dig med at tilbyde dine kunder en optimal oplevelse.
  • Vores erfarne webudviklere gennemfører gerne dine individuelle ønsker for dig - hvad enten det drejer sig om udvikling af udvidelser, responsive hjemmesider, apps eller interfaceforbindelser.
  • Har du brug for et nyt website? Det er ikke noget problem. Sammen med dig finder vi det rigtige content management system til dig og starter helt fra bunden.
  • Vores supportteam står altid til rådighed med teknisk og redaktionel support og regelmæssig undervisning.