Please enter a search term:

  • Omkostninger til den digitale konvertering:

    Hvad koster den digitale konvertering dig? Vi har brudt det ned for dig ved hjælp af dette regneeksempel. Det lover vi dig: Vi holder os inden for det budget, som du aftaler med os.

    Læs mere her!

Hvad koster det at få lavet en hjemmeside af et bureau?

Et generelt svar på dette spørgsmål er naturligvis ikke muligt. Ikke desto mindre kan omkostningerne til et hjemmesideprojekt med et bureau estimeres ret godt på forhånd baseret på et par nøglepunkter.

I bund og grund afhænger omkostningerne af den type hjemmeside, du har i tankerne. Som regel skal du kun forvente relativt lave omkostninger, hvis du kun har brug for en blog. En typisk internettilstedeværelse for virksomheder ligger i mellemklassen, hvad angår udgifter. Herefter følger e-handelsområdet og medlemsområdet. Øverst på omkostningsskalaen er webappen. Denne graduering skyldes primært kompleksiteten af det pågældende projekt og de dermed forbundne udgifter til penge, tid og knowhow. Jo flere af disse ressourcer, der er til rådighed i virksomheden, eller jo flere ressourcer virksomheden selv stiller til rådighed, jo billigere er det at realisere en hjemmeside. Her gælder princippet om in-house performance.

For hvis du selv har den nødvendige knowhow og også kan afsætte den til et sådant projekt, er det naturligvis ikke nødvendigt at få et bureau til at stå for programmeringen af din nye hjemmeside. Men måske har du brug for hjælp til hosting, strategisk korrekt online markedsføring eller integration af tredjepartssystemer. Et godt bureau vil tilbyde dig præcis den støtte, du har brug for, for at opnå maksimal succes med din hjemmeside.

Nu har du allerede et groft overblik over omkostningerne ved at få lavet en hjemmeside af et bureau. I det følgende kan du læse om de enkelte faktorer, der bestemmer, hvor meget du skal betale i sidste ende, hvilke driftsomkostninger du kan forvente og andre vigtige fakta om emnet.


Din egen webdesigner, freelancer eller et internetbureau?

Meget få virksomheder har en webdesigner in-house. Som regel kan det ikke betale sig at ansætte en sådan specialist til et hjemmesideprojekt.

Det første og mest omkostningseffektive alternativ til en in-house webdesigner er at hyre en freelancer. Men ofte har man brug for mere end blot en designer til at skabe hjemmesidens interface. Du har også brug for en programmør til at skabe vigtige funktionaliteter og en online marketingekspert til at sikre, at din hjemmeside virkelig fungerer godt for dig på lang sigt. I denne sammenhæng er det vigtigt, at du selv har erfaring med projektledelse og/eller viden om brugervenlighed, brugeroplevelse, SEO osv. eller har tilsvarende specialister i dit team. Mange freelancere programmerer strengt efter kundens specifikationer - men det er dig som kunde, der bidrager med strategien. Planlæg altid med et lavt firecifret beløb til dette.

Hvis du sætter pris på omfattende rådgivning, så er et bureau det bedste valg. Her arbejder webdesignere, programmører og online marketingfolk sammen om dit webprojekt. Her bliver dine krav registreret præcist, du får vist, hvad der er muligt, og hvad der er nødvendigt, og til sidst koordinerer de professionelle de enkelte arbejdstrin på en sådan måde, at du opnår et maksimalt brugbart resultat på den mest effektive måde.

Og hvad koster en professionel hjemmeside, som du bestiller hos et bureau? Investeringen kan godt løbe op i et femcifret beløb, og hvis der er tale om en webapp, kan den endda være sekscifret. Læs videre for at finde ud af, hvad omkostningerne er i detaljer. Men først et par ord om, hvordan man vælger den rigtige udbyder.


Faktorer, der påvirker omkostningerne

Lad os nu se på de faktorer, der har indflydelse på prisen for at lave en hjemmeside. I særlige tilfælde kan det godt være, at der kommer andre omkostninger oveni. Men du bør næsten altid overveje følgende punkter.

  • Individuelle behov

Først og fremmest afhænger det meget af, hvad du har brug for, og hvor dyr din hjemmeside rent faktisk bliver. Vi har allerede givet dig en grov orientering i begyndelsen af denne artikel: Klassifikationen spænder fra blog til webapp. Derimellem er der dog stadig et stort spillerum eller nogle must-have-nødvendigheder for specifikke hjemmesidemål, der kan betyde højere priser.

Som tommelfingerregel gælder det, at jo mere kompleks en hjemmeside skal være, jo dyrere bliver den. For at holde udgifterne så lave som muligt og stadig opnå den størst mulige succes, bør du tænke nøje over at besvare følgende spørgsmål:

  1. Hvilke fordele skal hjemmesiden have for min virksomhed og for brugerne?
  2. Hvad er virkelig nødvendigt for at nå disse mål?
  3. Har du allerede et corporate design?

Corporate design er meget vigtigt for din virksomheds genkendelsesværdi. Genkendeligheden skal allerede være til stede, så din tilstedeværelse på internettet faktisk forbindes med din virksomhed.

Derudover fremmer et tilsvarende ensartet virksomhedsudseende dannelsen af et brand og kundernes accept af virksomheden. Dette fører igen til en betydeligt større chance for at købe igen eller identificere sig med dine produkter, visioner, værdier osv.

Hvis der også skal skabes et corporate design til hjemmesiden, er det naturligvis forbundet med ekstra omkostninger.

  • Hvilke sikkerhedsforanstaltninger skal der træffes?

Afhængigt af typen af hjemmeside er forskellige sikkerhedsstandarder vigtige. Som en generel regel skal kommercielle hjemmesider have tilstrækkelig kryptering.

HTTPS-kryptering med et tilsvarende SSL-certifikat er obligatorisk alene af denne grund. Det skyldes, at browsere advarer besøgende om hjemmesider, der ikke er tilstrækkeligt beskyttede. Det ville naturligvis kaste et dårligt lys over din virksomhed.

Hvis der er tale om en webshop, går kravene endda lidt længere. Her skal man være særligt opmærksom på sikre betalingsmetoder og DSGVO-kompatibel databeskyttelse.

  • Installation af softwaren

Et CMS skal først installeres på et webhotel, før det er tilgængeligt. Det sker som regel stort set automatisk. Der er ingen ekstra omkostninger.

Men opsætningen af systemet eller tilpasningen af det til jeres behov som slutbrugere sker ikke uden jeres indblanding.

Et godt bureau sørger også for optimal brugervenlighed i backend, hvilket i bund og grund betyder, at særligt vigtige funktioner skal gøres tilgængelige hurtigt. Beregn den individuelle indsats her.

  • Hvor er stedet for hosting?

Der findes et hav af hostingudbydere. Priserne er meget forskellige. Hjemmesiden kan hostes særligt billigt, hvis du har dine egne webservere til rådighed. I de sjældneste tilfælde er disse forudsætninger dog givet.

Servere fra dit webbureau er det optimale alternativ. Her får du normalt præcis de tjenester, du virkelig har brug for, og betaler ikke for forskellige pakkefunktioner, der faktisk er ubrugelige for dig - som det ofte er tilfældet med eksterne hostere.

  • Er det nødvendigt at integrere kontakt- og kommunikationsmuligheder?

At alle tilgængelige kontaktdata skal være tilgængelige på et fremtrædende sted på hjemmesiden, har ikke været et spørgsmål i lang tid. Direkte kommunikationsmuligheder forventes også i stigende grad af (potentielle) kunder i dag.

Hvis det er tilfældet med din målgruppe, bør du have tilsvarende funktioner som livechat, chatbot, videochat osv. integreret. Valget af kommunikationskanaler afhænger af præferencerne hos dine typiske besøgende. Eller også af dit krav om at skille dig ud fra dine konkurrenter.

  • Hvilken slags multimedieindhold er en del af hjemmesiden?

En af de vigtigste succesfaktorer for hjemmesider i dag er at tilbyde indhold med merværdi. På den ene side er det nødvendigt at skabe fremragende multimedieindhold med interaktionspotentiale.

På den anden side er det også nødvendigt at skabe de optimale miljøer eller placeringer til dette indhold. Begge dele er forbundet med betydelige omkostninger.

  • Skal SEO udføres på samme tid?

i dag søger (potentielle) kunder som regel først efter løsninger på nettet, når de har et problem eller et ønske. Google er ofte den første havn, man ringer til, så en ny hjemmeside bør have de ideelle forudsætninger for god findbarhed i Googles ranking lige fra starten.

Selvom SEO er forbundet med ekstra omkostninger, har det også en høj økonomisk relevans.

  • Er det nødvendigt at forbinde tredjepartssystemer?

Ofte er det endda absolut fornuftigt at forbinde sin egen hjemmeside med andre systemer.

For eksempel kan support til forespørgsler via en chat, der er integreret i hjemmesiden, tilbyde særlig målrettet support, hvis et CRM-system (Customer Relationship Management) er integreret. Eller marketing automation kan kobles på for at gøre leads til kunder uden den store indsats, men med maksimalt udbytte.


Hvad er de løbende omkostninger ved at vedligeholde hjemmesiden?

Ud over engangsomkostningerne til opsætning af CMS, til webdesign, til integration af tredjepartsapplikationer osv. er en hjemmeside næsten altid forbundet med løbende omkostninger.

  • Omkostninger til domænet

Domænet er i bund og grund adressen på din hjemmeside. Domæner er normalt genstand for en leasingaftale.

  • Omkostninger til hosting

Der er også udgifter til leje af de servere, som din hjemmeside er hostet på. Disse omfatter den energi, der kræves for at drive dem, og regelmæssig vedligeholdelse.

  • Online markedsføring

Det fulde potentiale af en hjemmeside kan kun realiseres gennem online markedsføring.

Dette er et typisk eksempel: Hvis du vil forbedre placeringen af din hjemmeside for at overbevise flere kunder om din hjemmeside, er du nødt til at udføre målrettet søgemaskineoptimering (SEO). Sandsynligheden for, at din hjemmeside vil synke i nettets uendelighed uden passende optimering, er faktisk meget stor. Generelt er online markedsføring en kontinuerlig proces. Så der er altid omkostninger involveret.

  • Vedligeholdelse og support:

Din hjemmeside skal holdes teknisk opdateret. Kun på den måde vil den være funktionel og sikker på lang sigt. For at minimere risikoen skal du bruge support fra en professionel serviceudbyder.

  • SSL-certifikater

Et SSL-certifikat er ofte inkluderet i hosting. Men betalte SSL-certifikater eller TLS-certifikater giver mening, især til følsomme data og processer. Ud over de typiske og ofte gratis domænevaliderende certifikater findes der også dem, der gør det muligt at identificere en organisation.


Omkostninger til webudvikling af CMS, online shops & Co.

Content management-systemer (CMS) og webshops er gratis tilgængelige som open source. Så du tænker måske, at omkostningerne til webudvikling af content management-systemer, webshops, webapplikationer, apps & co. ikke koster mange penge, vel?

Der er forskellige opgaver involveret i opsætningen af et content management system. Det er op til dig, hvilke opgaver du selv påtager dig, og hvilke du får udført af tredjeparter:

  • Først skal du installere det redaktionelle system eller webshoppen på en webserver. Og det er netop på dette punkt, at mange allerede når deres tekniske grænser. Mange hostingudbydere tilbyder disse open source-applikationer præinstalleret på deres servere. Med blot et par klik kan content management-systemet eller online-shoppen være oppe at køre.
  • Applikationens design er endnu ikke klar. Du skal derfor selv oprette skabelonerne til startsider, oversigtssider, kategorisider, detailsider osv. Til det har du som regel brug for teknisk knowhow og erfaring med HTML, CSS, PHP, Java & Co.
  • Vil du tilpasse dit content management-system eller din webshop? Så har du brug for at vide endnu mere om HTML, CSS, PHP, Java & Co.

Og det er præcis her, webbureauerne kommer ind i billedet. De er specialister på dette område og tilbyder opsætning eller webudvikling af webapplikationer som en service. Og det kommer med en pris.

Hvilken slags omkostninger er der tale om?

Det afhænger selvfølgelig af dine krav, hvilke omkostninger du vil pådrage dig. Er du interesseret i at tilpasse eller opsætte et eksisterende system fra bunden? Vil du have implementeret dine individuelle krav til systemet? Alle disse faktorer kan have stor indflydelse på typen og størrelsen af omkostningerne til hjemmesideudvikling.


Udvikling af en hjemmeside med et digitalt bureau

De vigtigste trin i processen

Endelig har vi opsummeret for dig (i forenklet form), hvordan et typisk hjemmesideprojekt forløber. Det er vigtigt at kende denne proces for at kunne estimere projektets omfang og den tid og arbejdskraft, der er involveret.


Vi vil med glæde hjælpe dig med at gøre din online tilstedeværelse konkurrencedygtig og fremtidsorienteret:

  • Hvordan er din hjemmesides position i forhold til dine stærkeste konkurrenter? Vi gennemfører et gratis TYPO3-opgraderingstjek og definerer sammen med dig et succesorienteret mål.
  • I den forbindelse rådgiver vi dig med vores omfattende knowhow om emnerne brugeroplevelse og brugervejledning på din hjemmeside. På den måde kan vi hjælpe dig med at give dine kunder en optimal oplevelse.
  • Vores erfarne webudviklere vil med glæde implementere dine individuelle ønsker for dig - hvad enten det drejer sig om udvikling af udvidelser, responsive hjemmesider, apps eller interface-forbindelser.
  • Har du brug for en ny hjemmeside? Det er ikke noget problem. Sammen med dig finder vi det rigtige content management-system til dig og starter fra bunden.
  • Vores supportteam står altid til rådighed med teknisk og redaktionel support og regelmæssig træning.